A kerékcsere ismerete minden járművezető számára szükséges készség. Persze támaszkodhatunk a telefonunkra is egy ilyen helyzetben, de mi van lemerült, nincs térerő vagy véletlenül otthon hagytuk?
Eszközök, amikre szükségünk lesz:
- emelő
- csavarkulcs
- felfújt pótkerék
Ezeket általában minden gépkocsiban megtalálhatjuk.
De van néhány olyan dolog is, ami nincs automatikusan a kocsiban, de szükségünk lehet rá, ezért jó, ha tartunk belőlük a csomagtartóban vagy a kesztyűtartóban:
- elemlámpa
- esőkabát
- kesztyű
- kerék ék
Hogyan cseréljünk kereket?
Keressünk egy biztonságos helyet
Amint észrevesszük, hogy lapos a gumiabroncs, ne fékezzünk vagy húzódjunk le hirtelen. Lassan csökkentsük a sebességet és keressük egy helyet, lehetőleg egy egyenes, szilárd burkolatú szakaszon, ahol biztonságosan meg tudunk állni.
Soha ne próbáljunk kereket cserélni keskeny úton, ahol szembejövő forgalom is van. Haladjunk tovább (lassan), amíg egy biztonságosabb helyet nem találunk. Miközben lapos kerékkel vezetünk, ugyan romlik a felni állapota, de még mindig jobb egy felni csere, mintha egy figyelmetlen sofőr elüt minket kerékcsere közben.
Kapcsoljuk be a vészvillogót
Ha megálltunk, kapcsoljuk be a vészvillogókat. Ez segíti, hogy a többi járművezető észrevegyen minket az út szélén.
Húzzuk be a kéziféket
Mindig húzzuk be a kéziféket a lapos gumi kicserélése előtt. Ez minimalizálja annak lehetőségét, hogy az autó gurulni kezdjen.
Használjuk a kerékékeket
A kerékékek a gumiabroncsok elé vagy mögé kerülnek annak érdekében, hogy a gépkocsi ne gördüljön el a gumi rögzítése közben. Ha hátsó kereket cserélünk, helyezzük az ékeket az első gumik elé. Ha a lapos gumi elöl van, tegyük az ékeket a hátsó gumiabroncs mögé.
Távolítsuk el a dísztárcsát
Használjuk a csavarkulcs éles végét, hogy lehúzzuk a csavaranyákat. Egyes autókon ún. hamis fülek vannak, amely rögzítők, de lehet, hogy csak díszítésre szolgálnak.
Lazítsuk meg a kerékanyákat
A csavarkulcs segítségével fordítsuk el a csavaranyákat az óramutató járásával ellentétes irányba, amíg le nem akarnak jönni. Lehet, hogy ehhez erősebben kell szorítani, de ez rendben van. Ha szükséges, használjuk a lábunkat is.
Lazítsuk meg a csavaranyákat kb. 1/4-ről 1/2-re, de ne távolítsuk el teljesen.
Tegyük az emelőt az autó alá
Az emelőt helyesen általában a jármű váza alá kell tenni, amely lapos. Sok járműváz alja fröccsöntött műanyag, amelyen kifejezett hely van az emelőnek.
Emeljük fel az autót
Annak megakadályozása érdekében, hogy az emelő elcsússzon az autó súlya miatt, helyezzünk egy kis fadarabot alá, mielőtt megpróbáljuk felemelni. Ez a taktika különösen hasznos lehet aszfalton.
Ha az emelő megfelelően helyezkedik el, emeljük fel az autót, amíg a lapos abroncs kb. 15 cm-re elemelkedik a földtől. Soha ne helyezzük semmilyen testrészünk a jármű alá az emelés közben vagy után. Lehetőleg ne középen emeljük meg az autót, hanem kerekenként.
Csavarjuk ki a kerékanyát
Távolítsuk el a csavaranyákat. Mivel már lazítottunk rajtuk, lehet kézzel is le tudjuk szedni.
Vegyük le a lapos gumit
Óvatosan húzzuk magunk felé.
Rögzítsük a pótkereket a helyére
Helyezzük fel a tartalék gumit, helyezzük vissza a csavarokat, csavaranyákat, rögzítsük kézzel. Megtámaszthatjuk a kereket a lábunkkal, amíg rácsavarjuk. Csavarkulccsal csak a leengedés után húzzuk meg.
Engedjük le az autót
Használjuk az emelőt, hogy leengedjük az autót úgy, hogy a pótkerék a földön legyen, de a jármű teljes súlya még ne legyen a keréken. Ezen a ponton, húzzuk meg az anyákat a csavarkulccsal, fordítsuk őket az óramutató járásával megegyező irányba, amennyire csak tudjuk.
Engedjük le teljesen az autót
Engedjük le egészen a földig és távolítsuk el az emelőt. Húzzuk meg az anyákat még egyszer.
Tegyük vissza a dísztárcsát
Ha illeszkedik a pótkerékhez, helyezzük vissza ugyanúgy, mint ahogy leszedtük. Ha nem illeszkedik, akkor tegyük el a többi felszereléssel.
Pakoljuk el mindent
Van előttünk egy emelő, csavarkulcs, kerék ékek, lapos gumiabroncs, esetleg dísztárcsa. Ne felejtsünk el mindet elpakolni, mielőtt elindulunk.
Ellenőrizzük a pótkerék nyomását
Ellenőrizzük a pótkerék gumiabroncsnyomását, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni vele. A mankókerekek kb. 60 PSI nyomást igényelnek. Ha lapos, akkor menjünk el egy benzinkútra.
Vigyük el a lapos gumit szerelőhöz
Az ideiglenes mankókerekek nem nagy távolságra vagy nagy sebességre készültek, ezért óvatosan közlekedjünk velük, amíg nem találunk egy gumi szakembert.
Mennyi ideig tart egy kerékcsere?
Nem több, mint 15-30 perc. De ügyeljünk rá, hogy ne hagyjunk ki egy lépést sem.
Ha a kerekek felnire vannak szerelve, akkor az eredetivel azonos oldalra tegyük fel a pótkereket, de az ellenkező tengelyre. Az ellenkező oldalra történő felszerelés változtatna a kerék forgásirányán.