Forróság van kint és úgy érezzünk, hogy még az aszfalt is elolvad a lábunk alatt? Ilyenkor azt kívánjuk, bárcsak lenne egy kis eső, ami hűvösebb levegőt hoz.
Szerencsére, a legtöbb mai autó légkondicionált, így útközben sem kell izzadnunk a nagy melegben.
De hogyan tudjuk helyesen használni az A/C rendszert?
Az autóklíma bekapcsolása sok ember számára már szinte reflex mozdulat, hasonlóan ahhoz, hogy tüsszentéskor becsukjuk a szemünket. A legtöbben azonban nem tudják, hogyan működik a klíma és emiatt nem megfelelően használják.
Az autógyártók a klíma kezelőfelületét könnyen használhatóra alakították ki – csak annyit kell tennünk, hogy megnyomjuk a bekapcsolás gombot és beállítjuk a kívánt hőmérsékletet, a többit a rendszer megoldja, de van néhány trükk, amellyel hatékonyabban használhatjuk. Ezek egy része sokak számára lehet, hogy nyilvánvaló, de mások számára nem az.
Először vessünk egy pillantást arra, hogyan is működik az autó A/C rendszere.
A klíma egy zárt rendszer, ami tartalmaz egy alacsony és egy magas nyomású oldalt.
A magas nyomású oldalon a hűtőfolyadékot (ami jelenleg gáz halmazállapotú) egy motor által működtetett kompresszor hajtja. A zaj, amit a motorháztető alatt hallunk, amikor bekapcsoljuk az A/C rendszert, ezen kompresszor elindulását jelzi. A kompresszor a gázt a kondenzátorba kényszeríti, ami alapvetően egy radiátor, mivel lehűti a felforrósodott folyadékot és cseppfolyóssá változtatja magas hőmérséklet mellett.
Az alacsony nyomású oldalon, a nagynyomású folyékony hűtőfolyadék egy expanziós szelepen keresztül halad és a párologtatóba jut. Itt az alacsony nyomású hűtőközegben nagyon alacsony a forráspont, amit ha elér, a párologtató azonnal gázzá alakít. Ez egy endoterm folyamat, ami azt jelenti, hogy hőfelvétel történik, ezáltal a környezet lehűl.
Tehát alapvetően a párologtató, ami valahol a műszerfal mögött található, hűti le a környező levegőt. Az elektromos ventilátor beszívja kintről a levegőt, a párologtatóba nyomja, ami lehűti, ezután pedig az arcunkba nyomja a kellemes hideg levegőt szellőzőnyílásokon keresztül. 🙂
A kör ismétlődik újra és újra.
Most, hogy már tudjuk, hogy működik, nézzük, hogyan tudjuk hatékonyan használni.
Az alapok
Az első lépés az A/C munkájának csökkentése érdekében, hogy ha lehet, árnyékos helyen parkoljunk. Persze nem fogunk mindig ilyet találni, különösen hatalmas parkolók esetén, de azért próbáljunk meg mindig az árnyékban megállni. Még ha az autó fel is melegszik a nap folyamán, az árnyék csökkenti a hőmérsékletet, így nem egy kemencébe kell beülnünk délután, munka után.
Ha csak nyitott területen tudunk parkolni, tegyünk árnyékolókat a szélvédőkre.
A klasszikus megoldás
Indulás előtt, mielőtt bekapcsolnánk a klímát, szellőztessük ki az autót. Nyissuk ki az összes ajtót, vagy húzzuk le az összes ablakot.
Indítsuk el az A/C-t alacsony fokozaton
Ne kapcsoljuk rögtön a legerősebb fokozatra. Abban az esetben, ha automatikus A/C rendszer van a kocsiban, automatikusan alacsony üzemmódban indul és fokozatosan növeli a sebességet. Használjuk a hőmérséklet és erősség szabályozó gombokat..
Mindig használjuk a belső levegőkeringtetést
Ne hagyjuk, hogy csak a külső meleg levegő jöjjön be.
Ha az A/C már hideg levegőt fúj az arcunkban, kapcsoljuk be a levegőkeringtetést. Ez azt jelenti, hogy a rendszer már nem fog kintről levegőt beszívni, hanem az utastérben lévőt használja. Ahogy az utastér levegője egyre hidegebbé válik, a rendszer alacsonyabb fokozaton folytatja a hűtést.
Megállás előtt
Amikor elértük az úticélt, ne állítsuk le azonnal a motort, mert ez kicsit „sokkolhatja” az AC rendszert.
Először kapcsoljuk ki a klímát járó motor mellett, ezt akár már megállás előtt megtehetjük.
Kikapcsolás után hagyjuk a ventillátort közepes-magas sebességen működni. Ez megszárítja a párologtatót és a környékét, így nem fognak elszaporodni a baktériumok, és nem lesz kellemetlen szag sem a kocsiban.
Karbantartás
Ne felejtsük el, hogy időnként karban kell tartani az AC rendszert, például ki kell cserélni a pollenszűrőt benne, vagy szükség esetén a csöveket, szellőzőnyílásokat. le kell takarítani a klímahűtőt a bogaraktól és tisztítani kell a légcsatornákat a baktériumoktól.
Figyeljünk!
- Tudnunk kell, hogy az AC használata hatással van az autó üzemanyag fogyasztásra. A kompresszort szükséges valahogy táplálni és ezért a motor a felelős.
- Nem szabad eltúlozni a hőmérséklet változást sem. Ha nagyon meleg van kint, ne hűtsük az autót egy iglu hőfokára. Az emberi test nem bírja az ilyen jelentős hőmérséklet változást, és lehet, hogy mikor kiszállunk, újra a napra lépve rosszul leszünk, elájulunk.
- A 24 Celsius fok belső hőmérséklet általában elegendő ahhoz, hogy biztosságosan és izzadás nélkül közlekedhessünk.
Forrás: autoevolution.com