Téligumi

Bár még csak mostanában jellemző, hogy a hőmérő reggelente egyre kisebb lendülettel hagyja maga után a 0 fokot, nem csak a fagy beköszöntével érdemes téli gumira váltani. Szakértők általában már 7 fok alatt javasolják a váltást. A nyári gumi 7 fok alatt megfagy, míg a téli gumi megfelezheti ilyenkor a féktávolságot.

téli gumi

Miért érdemes fagypont felett is téli gumira váltani?

Ma már a legtöbb téli gumi mintázata V alakot formál, amely hatalmas segítség vizes utakon, esős időben, valamint a latyakos utakon is nagyobb teljesítménnyel haladhatunk velük. A V alakú mintázat továbbá hozzájárul ahhoz is, hogy minél előbb kivezessék a kerekek a vizet maguk alól. Szilika-adalék tartalma miatt lágy marad a hidegben is, biztosítva a jó tapadást. Segít továbbá induláskor, fékezéskor, valamint jó tapadóságának köszönhetően a kanyarodást is megkönnyíti.

Milyet válasszunk?

Tapadjon jól esőben, hóban, legyen megbízható jeges úton, és minden más körülmények között. Tökéletes téli gumi azonban nem létezik. Nem képesek minden tényezőnek eleget tenni. Egyik ebben jó, míg a másik abban. Minden típusnak megvannak az előnyei és a hátrányai. Tulajdonságaik az anyagkeverésből adódnak. Háromfélét különböztetünk meg: felújított, új és négyévszakos.

Nézzük mik az egyes típusok előnyei és hátrányai:

Új
+ hó és latyak legerősebb ellensége
– száraz úton nem a legjobb, főleg nyomváltáskor érezhető ez

Négyévszakos

+ környezetkímélő, lassabban kopik és tovább tart, kényelmesebb megoldás, főleg a 2013-hoz hasonló telekre
– havas utakon, fékezésnél nehezen tapadnak, nehezen viselik a szélsőséges időjárásokat
Főleg városi használatra célszerű azoknak, akik télen ritkábban ülnek autóba, a jeges, fagyos, havas utakon való vezetést pedig kifejezetten kerülik. Sokak véleménye szerint azonban a négyévszakos gumi semmikor sem jó igazán.

Felújított

Tulajdonságaiban nem túlzottan tér el az új téli gumiktól, leginkább az áruk különbözik.

 

téligumi

 

Hol kötelező?

Magyarország

Hazánkban nincsen konkrétan a hólánc használatára kötelező törvény, azonban érdemes tudni a következőket:

  • Egyes útszakaszokon kizárólag hólánccal szabad közlekedni, ezekre egy tábla figyelmeztet: „Hólánc használata kötelező!”
  • Szöges abroncsok használata közúton tilos!
  • Bár a téli gumi nem kötelező, a baleset esetén a nyári gumit használó autóst 20%-ban bűnösnek ítélik!

Ausztria Nov. 1- ápr. 15. között a 3.5 tonnát nem meghaladó személygépkocsik és teherautók esetében, és télies időjárás esetén kötelező, minden keréken. A téli gumi fajtája sem mindegy, legalább 4 mm mélységűnek kell lennie, de helyettesíthető, kizárólag a meghajlított tengelyen, hólánccal. Hólánc használata azonban csak összefüggő hó- vagy jégréteggel borított út esetén indokolt, amikor nem roncsolja a burkolatot. Az ország 35€-tól 5000€ közötti pénzbírsággal terheli a rendeletet megszegőket.

Csehország – Hasonló Ausztriához, de kicsivel tovább: nov. 1-ápr. 30. között kötelező a téli gumi használat. Itt már a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművek esetében előírás, a legalább a hajtott tengelyre felszerelt és legalább 6 mm mélységű téli gumi, a táblákkal jelzett kijelölt útszakaszokon.

Horvátország Télies útviszonyok esetében kötelező, legalább a hajlított tengelyeken téli vagy négyévszakos gumi használata. Ha pedig jeges az út vagy 5 cm-nél magasabb hó teríti az utakat, kötelező a gépjárműben hóláncokat elhelyezni. Továbbá Lika és Gorki Kotar területein használatuk is kötelező.

Szerbia – Indokolt időjárási körülmények esetén nov. 1 és ápr. 1 között kötelező a hólánc és téli gumi használata.

Szlovákia – Nincs kijelölt dátum, az időjárási körülmények teszik függővé a használatát. Összefüggő hó és jégréteg esetén, az összes kerékre felhelyezett, minimum 4 mm profilmélységű téli gumi használata kötelező. 60€ a büntetés szabályszegés esetén.

Szlovénia – Kettő téli gumi használata kötelező nov. 15. és márc. 15. között. 5cm hó esetén pedig már a hólánc használata is. Ügyeljünk ezekre, ugyanis már a határnál ellenőrzik.

Románia – Téli gumi használata kötelező nov. 1 – márc.31. között.

FranciaországNem kötelező, csak a hóláncok használatát megkövetelő szakaszokon, tartozékként viszont jelen kell lennie.

Luxemburg – Ajánlott a használata, de nem kötelező. Tilos a vegyes megoldás, azaz, hogy egyes gumik téliek, míg másikak nyáriak!

NémetországNem kötelező, de a nyári gumi használatából következtethető balesetek és fennakadások esetén bírsággal tartozik az autós.

Svájc – Hasonló szabályok érvényesek, mint Németországban. Elakadás esetén súlyos mentési költségek is terhelik az autóst, a büntetésen és kártérítési költségen kívül.

Olaszország – Az Aosta-völgyben kötelező a téli gumi használata okt. 15. és ápr. 15. között. Más helyeken nem, kivétel a sípályákra vezető utakon, a téli gumi mellett a hólánc is.