Hogyan vezessünk automata váltós autót?

Az automata váltós autók soha nem voltak olyan népszerűek, mint a kézi váltósak.
Ennek 3 fő oka van:

  • kevesebb irányítási lehetőséget adnak (mivel nem tudjuk a sebességváltóval szabályozni az autó erejét, néha úgy érezhetjük, hogy az autó magától megy, nem mi vezetjük.)
  • több üzemanyagot fogyasztanak
  • drágábbak

Egy-egy hosszabb utazás során azonban nagyobb kényelmet jelent a sofőr számára. Nagy előnye, hogy tökéletesen illeszkedik a különböző vezetési stílusokhoz.

Kézi váltós autóban a sofőr eldöntheti, mikor vált sebességet oly módon, hogy benyomja a kuplung pedált és a sebességváltó kart a kívánt helyzetbe mozdítja el.
Automata váltós autóban a sebességváltás automatikusan történik, nincsen kuplung pedál. Ha a váltó D (vezetés) állapotban van, az autó automatikusan kiválasztja a helyes állapotot a motor és a sebesség alapján.

 

A sebességváltó

Majdnem mindegyik automata váltó az alábbi fokozatok tartalmazza:

  • P – parkolás (lezárja a váltót, olyankor kell választani, ha a jármű álló helyzetben van)
  • R – tolatás
  • N – üresjárat (ugyanaz, mint kézi váltónál)
  • D – vezetés
  • 2 – második fokozat
  • 1 – első fokozat

Felmerülhet a kérdés, hogy miért van 1 és 2 fokozat, mikor a sebességváltás automatikus. Néha a sofőrnek szüksége van az automatikus rendszer felülbírálására, például amikor egy meredek dombon halad lefelé. Ilyen helyzetben az automata váltó megpróbál magasabb fokozatba kapcsolni, holott biztonsági okokból jobb alacsonyabb fokozatban haladni.

 

automata váltó

 

Hogyan kell elindulni, haladni, megállni?

Elindulás
2 dolgot kell tennünk: a váltónak P helyzetben kell lennie, illetve a fékpedált benyomva kell tartanunk. A legtöbb automata autó nem indul, amíg ezeket a lépéseket nem végeztük el.
Tehát jobb láb a féken, váltó P helyzetben, fordítsuk el a kulcsot és indítsuk el az autót.
A mozgáshoz váltsunk P-ből D-be.

„Kúszás”
Az automata autókat úgy tervezték, hogy a gázpedál nyomásra nélkül is előre haladjanak. Emiatt, ha álló helyzetet szeretnénk elérni, használjuk a fékpedált vagy a kéziféket.

Lassítás és megállás
Automata váltós autóval egyszerűbb, mint a hagyományos kézi váltós típussal. De emlékezzünk rá, hogy az automata váltó nem reagál olyan gyorsan a gáz visszavételére, mint a kézi, így a motorfékkel való lassítás lehetősége kisebb.
Lassításhoz vegyük le a lábunkat a gázról és tegyük a fékpedálra. A gyengébb motorfék miatt korábban és erősebben kell fékeznünk, fékezéskor a váltó automatikusan visszavált alacsonyabb fokozatba. Ez jó segítség csomópontoknál és egyéb helyzetekben ahol lassítanunk kell, hiszen jobban tudunk figyelni külső tényezőkre és biztonságosabb lehet, mint állandóan a váltásra figyelni.
Mikor az autó megáll, tartsuk a lábunkat a fékpedálon. Az út végén, mindig tegyük a váltót P helyzetbe és húzzuk be a kéziféket, mielőtt leállítjuk a motort.

Parkolás és várakozás
Mindig használjuk a kéziféket, ha a dugóban állunk. Ha csak egy kis szünet van, akkor elég a lábfék is.
Parkoláskor, szintén használjuk a kéziféket és válasszuk a P pozíciót, mielőtt felengedjük a fékpedált. Csak mikor újra elindulunk, akkor nyomjuk be a fékpedált, engedjük ki a kéziféket és váltsunk D-be.

Kanyarodás
Az automata váltók gyakran felkapcsolnak, mikor a kanyarhoz érve csökkentjük a gázpedál nyomását, ami azt eredményezheti, hogy a kanyart gyorsabban vesszük be, mint szeretnénk. Ennek elkerülése érdekében, mielőtt a kanyarhoz érünk, finoman gyorsítsunk. Így az automata váltó alacsonyabb fokozatba fog váltani. Ha sok a kanyar az úton, tegyük a 2. vagy 3. helyzetbe a váltót.

Tolatás
Tegyük a lábunkat a fékre, a váltót mozgassuk R helyzetbe. Lassan engedjük fel a féket és nyomjuk óvatosan a gázpedált.

Manőverezés
Mivel az automata váltós autók automatikusan és lassan mozognak, nem szükséges a gézpedálhoz érnünk, ha alacsony sebesség mellett manőverezünk. Ha dombos helyen tesszük ezt, egy kis gázt azért kell adnunk.
A legtöbb automata váltós autó lehetővé teszi a kézi váltást is. Ez jelölve van a sebességváltón a kézinek megfelelően számokkal, az első sebességfokozatot gyakran L (low) betűvel jelölik.
Ezek az alacsony fokozatok hasznosak lehetnek lassú mozgás (dugó) esetén, és amikor szükségünk van a motorfékre (lejtmenet).

Kick down
Ha hirtelen gyorsulnunk kell, használjuk az ún. kick down-t. Segítségével arra kényszeríthetjük az automata váltót, hogy alacsonyabb pozícióban maradjon hosszabb ideig.
Az aktiválásához nyomjuk be erősen a gázpedált padlóig, és tartsuk így, amíg el nem érjük a kívánt sebességet. Ha elértük, vegyük le lábunkat a gázpedálról.

Elindulás emelkedőn felfelé
Ha meredek helyen szeretnénk felfelé haladni, induláskor nem elegendő felengedni a fékpedált. Néhány automata autóban van olyan funkció, ami megakadályozza a hátracsúszást, de ha nekünk nincs, a következőt tegyük:

  • ellenőrizzük, hogy a kézifék be legyen húzva
  • óvatosan nyomjuk a gázpedált
  • érezni fogjuk, hogy az autó orra emelkedik
  • engedjük fel a kéziféket és hagyjuk, hogy a kocsi előre csússzon kicsit, mielőtt lenyomjuk a gázpedált

Lejtmenetben
Amikor lejtmenetben haladunk, hogy kontrolláljuk az autó sebességét, válasszuk ki az egyik kisebb pozíciót (1, 2 vagy 3). Ez az autót alacsonyabb fokozatban tartja és megakadályozza, hogy magasabb helyzetbe váltson.

Vezetés hóban, jégben
Hogy megakadályozzuk a kerekek kipörgését a csúszós utakon, válasszunk magasabb fokozatot. Néhány automata váltós autóban van külön ilyen körülményekhez való beállítás, amit manuálisan ki tudunk választani, de ha nincs, válasszuk a 2. vagy 3. pozíciót, ami segít, csökkenti az autó sebességét.

 

Hogyan is működik az automata váltó?

Az automata váltó az autótechnológia egy remekműve. Az eszköz összekapcsolódik az autó számítógépével, hidraulika rendszerével, mechanikus rendszerével így akkor vált, amikor arra szükség van.

automata sebességváltó

A váltó dolga meggyőződni arról, hogy a motor a percenkénti fordulatszáma biztonságos szinten legyen, illetve maradjon, miközben kellő nyomatékot juttat a féltengelyhez, ezáltal az autó olyan gyorsan mozoghat, amennyire szükséges.

  • alacsonyabb fokozatban, a motor erősebben dolgozik, miközben a kerekek lassabban forognak. Alacsonyabb fokozatra akkor van szükség, mikor a kerék nagyobb terhelés alatt áll (pl. az autó először gyorsul, másik autót előz, meredek dombon felfelé halad).
  • magasabb fokozatban a motor közelebb van az alapjárathoz, miközben a kerekek gyorsan forognak kevés nyomatékkal. Ez csak addig működik, amíg az autó könnyedén gurul például autópályán vagy lejtmenetben, hiszen itt egy nagyon kis erőre van szükség a mozgatásához.

A váltó dolga a terhelés mérése, például ha felfelé megyünk vagy hirtelen akarunk gyorsítani, összehasonlítja a kerekek jelenlegi sebességét és terhelését. Ha különbség nagy, akkor a számítógépes rendszer úgy dönt, hogy alacsonyabb fokozatba vált, hogy több energia jusson a kerekekhez a sebesség növelése érdekében.

 

Tippek
  • Soha ne váltsunk P és R helyzetbe, amíg az autó mozog!
  • Kerüljük a nagyon lassú vezetést és az alapjáratot.
  • Ha rövid időre meg kell állnunk (pl. dugó), nem szükséges D-ből P-be váltanunk. Húzzuk be a kéziféket, hogy az autó mozgásképtelen legyen.
  • Ha elakadunk a forgalmi dugóban, kapcsoljuk üresbe (N) és tartsuk a lábunkat a féken. Ez megszakítja a hajtást a kerekeknél és elkerülhetjük a motor túlmelegedést.
  • Ha elakadunk a sárban és a kerék nem megy tovább, ne nyomjunk gázt, mert károsíthatja a sebességváltót. Hívjunk segítséget inkább.
  • Csak úgy, mint a kézi váltós autónál a jobb lábunkat használjuk fékezéshez.
  • A motorfék kevésbé hatékony automata autókban, ezért kellő körültekintéssel használjuk.
  • A váltó karbantartása fontos – ellenőrizni kell rendszeresen a sebességváltó folyadék szintjét.