Ha nem indul az autó…

Bosszantó, ha az autó nem akar beindulni. Elfordítjuk a kulcsot.. és nem történik semmi. Szinte minden autótulajdonos tapasztalta már ezt. Sok olyan dolog van, ami elromolhat, de nem kell aggódni, majdnem minden problémára van megoldás.

 

Amit először ellenőrizni kell:

  • Az akkumulátor jó? Kapcsoljuk be az ablaktörlőt. Ha nagyon lassan mozog, sokkal lassabban, mint máskor, akkor valószínűleg az akksi feszültsége alacsony. Kapcsoljuk be a lámpákat is, ha nagyon halványan világítanak csak, akkor valószínűleg az akkumulátor lemerült.
  • Az akkumulátor kábelek feszesek és nem korrodáltak?
  • Ha automata váltós autónk van: P módban nem indul, N módban sem indul? Néha az automata autó nem indul P-ben, de N-ben igen a biztonsági kapcsoló problémája miatt.
  • Van elég üzemanyag a tankban? Gyakori, hogy az üzemanyagmennyiség-mérő nem működik megfelelően és az autóból kifogy az üzemanyag, miközben a mérő azt mutatja, hogy még van benne. Nincs, mód arra, hogy az üzemanyagszintet másképpen ellenőrizzük. Csak megbecsülni tudjuk az alapján, hogy mikor tankoltunk utoljára és mennyit mentünk az autóval azóta.
  • Van a kocsiban lopásgátló-rendszer, ami valamilyen okból blokkolhatja az autó indítását?

Az alábbi kérdésekre kell választ adnunk:

  1. el tudjuk fordítani a slusszkulcsot?
  2. amikor ráadjuk a gyújtást, mi történik?
    • kigyulladnak a műszerfalon a figyelmeztető ikonok?
    • a kulcs alakú kis ikon folyamatosan világít vagy villog a műszerfalon?
    • a motorkontroll lámpa bekapcsol?
  3. mi történik, amikor az indítókulcsot Start pozícióba fordítjuk?
    • semmi sem történik, a motor nem indul?
    • van egy vagy több kattanás, de a motor nem indul?
    • a motor pörög, de csak nagyon lassan?
    • a motor pörgése fokozatosan lassul, majd kattog?
    • a motor pörög, de mégsem indul?

 

1. Nem tudunk gyújtást adni az autóra

Gyakran előfordul, ha a kormányzár be van kapcsolva, vagy ha az első kerekeket nyomja valami (pl.: járdaszegély), hogy nem tudjuk a kulcsot elfordítani a gyújtás irányába. Ebben az esetben, próbáljuk elfordítani a kormányt jobbra vagy balra, miközben lassan mozgatjuk a kulcsot – ez segíthet kioldani a kormányzárat. Egy másik lehetőség, hogy a kulccsal vagy a gyújtáskapcsolóval van probléma. Próbáljuk ki a pótkulcsot.

gyújtás

 

2. Mi történik, miután ráadtuk a gyújtást?

A. Nem világít semmi a műszerfalon
Ha bekapcsoljuk a gyújtást és egy lámpa sem gyullad ki a műszerfalon, azt jelenti, hogy nem érkezik elég energia az akksiból. Lehet, hogy rossz az akkumulátor vagy rossz a gyújtáskapcsoló. Kapcsoljuk be a fényszórókat, és ha működnek, akkor az akkumulátornak van elég energiája, így a probléma a gyújtáskapcsolóval vagy a vezetékekkel lehet.
Ha semmi nem világít a műszerfalon és semmi elektromos dolog nem működik, akkor vagy az akkumulátor a hunyó vagy nincs kapcsolat az akksi és az autó elektromos rendszere között.

B. Kulcs alakú ikon világít a műszerfalon
kulcs ikonSok autó fel van szerelve indításgátlóval vagy biztonsági rendszerrel, ami lehetővel teszi, hogy az autó csak akkor induljon, ha a megfelelő kulccsal próbálják indítani. Ez lényegében azt jelenti, hogy a slusszkulcs belsejében van egy chip egy biztonsági kóddal. Amikor ezt behelyezzük a kulcslyukba, a biztonsági rendszer szenzora beolvassa ezt a kódot.
Normális esetben, ha ráadjuk a gyújtást, akkor ez az ikon egy rövid ideig világít, majd elalszik. Ez azt jelenti, hogy a kulcs kódja helyes és az autó indulhat.
Ha ráadjuk a gyújtást, de az ikon továbbra is világít vagy villog, akkor a biztonsági rendszer vagy nem ismerte fel a kulcsot vagy valami probléma van a rendszerrel.
Előfordulhat, hogy az érzékelő nem jó, de lehet, hogy a kulcsot kell átprogramoztatni. Próbáljuk ki a pótkulcsot, ha semmi más nem működik.

C. A motorkontroll ikon nem kapcsol be gyújtás alatt
motor figyelmeztető jelzésHa bekapcsoljuk a gyújtást, a motorkontroll lámpa mindig bekapcsol, jelezve, hogy az autó számítógépes rendszere elindult. Ha nem kapcsol be indításkor, akkor lehet, hogy nincs elég energia (törött vezeték, hibás főrelé, kiégett biztosíték), vagy valami probléma van a fedélzeti számítógéppel.

 

3. Mi történik, amikor a kulcsot elfordítjuk?

A. A motor nem pörög, nem indul
Ha nem történik semmi, mikor a kulcsot elfordítjuk, azt jelenti, hogy az indítómotor „nem forog”. Leggyakrabban ezt a rossz akkumulátor okozhatja.
Ha az akksit ellenőriztük és jó, de az indítómotor nem forog, annak több oka is lehet, pl.:

  • a gyújtáskapcsoló rossz – gyakori probléma
  • az indító vezeték rossz
  • az indítómotor maga vagy a mágnes kapcsoló rosszak
  • automata váltónál a „neutral”, manuális váltónál a kuplung biztonsági kapcsolója rossz.
  • probléma van a jármű biztonsági rendszerével vagy más elektronikus vezérlőegységgel, ami megakadályozza az önindító működését.

B. Ha hallunk egy kattanást, de a motor nem indul
Nagyon gyakori probléma: elfordítjuk a kulcsot, de a motor nem forog, minden, amit hallunk egy egyszer vagy többször ismétlődő kattanás a motortér felől. Nagyon gyakran ezt a gyenge akkumulátor vagy az akksin egy rossz csatlakozás okozhatja.
Előfordul, hogy az akkumulátor pólusai korrodáltak. Persze lehet más oka is, de leggyakrabban emiatt nincs elég elektromos áram a motor indításához. Ellenőrizzük, hogy a pólusok ne legyenek korrodáltak.
Ha az akksi rendben van és a pólusok tiszták, nem korrodáltak, a mágnestekercs, az akksi kábelek vagy az önindító maga okozhatja a problémát.

C. A motor nagyon lassan forog, de nem indul
Ezt is okozhatja gyenge vagy lemerült akkumulátor.
Néha az önindító forgó alkatrészei elhasználódnak; ha fennáll ez az eset, az önindítót fel kell újítani, vagy ki kell cserélni. Másik oka lehet valami belső mechanikai probléma (például olaj hiánya, nagyon régi motorolaj használata). Ellenőrizzük az olajat.

D. A motor pörög, de fokozatosan lelassul, majd kattog
Ha a motor fordulatszáma csak lassul és lassul, amíg már csak kattog, akkor az önindító motor nem ad át elég energiát a motornak. Ezt a problémát viszonylag könnyű felismerni, mivel csak 2 kábel van, amik az energiát szállítják az akksiból a motorhoz.
Itt is gyakori ok a gyenge akksi. A rossz indítómotor is okozhatja. És persze egy rossz kábel vagy korrózió is okozhat ilyen tüneteket.

E. A motor normálisan pörög, de az autó nem indul
Ha a motor pörög, de az autó nem indul, legalább tudjuk, hogy az akksi és az önindító működik. Üzemanyag, vagy elektronikai probléma áll fenn.

 

Mi szükséges a motor indulásához?

– Kompresszió a hengerekbe
A normál kompressziós érték a motor hengeriben 120-170 psi. A motor nem indul, ha ez az érték 70-80 alá esik. A kompresszió több dolog miatt is alacsony lehet
Ha a kompresszió alacsony, úgy érezzük, hogy a motor szokatlanul gyorsan, szinte ellenállás nélkül forog, de mégsem indul, vagy csak nehezen.

autó motor

 

– Megfelelő időzítés
A motor vezérlése (illetve a vezérműtengely, ami nyitja és zárja a szelepeket) pontosan időzített. Így ha például a vezérműszíj elszakad, a motor nem fog indulni.

– Üzemanyag és gyújtógyertyák
Az autó motorjának megfelelő levegő-üzemanyag keverékre van szüksége és a megfelelő pillanatban egy erős szikrára, így mind az üzemanyag-adagolónak, mind a gyújtásrendszernek megfelelően kell működni ahhoz, hogy az autó üzemképes legyen.
Gyakori probléma, hogy az üzemanyagszállító rendszerben van egy rossz üzemanyag szivattyú, vagy relé, vagy vezeték. Egy másik gyakori probléma, hogy az üzemanyag kifogy, de az üzemanyag-szintmérő még mindig mutat némi üzemanyagot a tankban.
Az egyik jele annak, hogy nincs üzemanyag a tankban, hogy az üzemanyag-szivattyú hangja megváltozik. Az üzemanyag-pumpa általában a gyújtás ráadása után néhány másodpercig hallható, mint egy csendes zúgás az autó hátulja felől. Ha nincs üzemanyag a tankban, ez másképp hangzik.

 

Ha sikerül elindítani, mit tegyünk?

Lehet, hogy időszakos a probléma, egyszer jó, egyszer nem. Ezeket a problémákat nem mindig nehéz diagnosztizálni. Például ha észrevesszük, hogy a kulcs ide-oda mozgatása segít elindítani az autót, akkor a probléma valószínűleg a gyújtáskapcsolóval van, ami nagyon gyakori. Ha a biztonsági lámpa villog a műszerfalon valahányszor az autó nem indul, azt jelentheti, hogy ellenőrizni kell a biztonsági rendszert. Mindenképp vigyük el egy szerelőhöz!

 

Összefoglalás

A. Ha a motor nem pörög vagy csak nagyon gyengén – Ha elfordítjuk a kulcsot és a motor nem pörög, akkor valószínűleg az elektromos rendszerrel van valami probléma. Sok dolog tartozik ide, beleértve hibás szenzorokat is.

  • Halott vagy gyenge akksi
  • Gyenge elektromos kapcsolat akksi termináljai között
  • Generátor (ha a generátor nem jó, az akksi nem tölt)
  • Hibás önindító vagy mágnesszelepek

B. Ha a motor pörög, de nem indul  – Valószínűleg mechanikai a probléma.

  • Kifogyott az üzemanyag
  • Rossz az üzemanyag-pumpa vagy a relé
  • Nincsen szikra (pl. gyújtógyertya hiba)
  • Eltömődött üzemanyag-rendszer vagy befecskendezők
  • Biztonsági rendszer hiba