5. Azt gondoljuk, hogy a négykerék-meghajtás legyőzhetetlenné tesz
Igaz, hogy a négykerék-meghajtású autók általában jobban teljesítenek havas és jeges útviszonyok mellett, de a technológia sokszor hamis biztonságérzetet kelthet.
A négy- vagy más néven összkerékhajtás egy speciális mennyiségű nyomatékot biztosít mind a 4 kerék számára, ami jobb haladást tesz lehetővé havas úton. De ez nem jelenti azt, hogy versenyezhetünk a hóban vagy gyorsan megállhatunk. A négykerék-meghajtású autó sem fog jól tapadni hirtelen fékezés esetén. Segít ugyan valamennyit a nehéz körülmények között, de nem lesz szuperautónk tőle.
4. Nem készülünk fel
Sok vezetőt felkészületlenül ér az első hó. A sofőrök nem készítik fel az autójukat a tél időjárásra, és már valószínűleg elfelejtették a havas vezetési technikákat az elmúlt évben.
Ahhoz hogy készen álljunk a télre, ellenőrizzük a gumiabroncsok mintázatának mélységét (4,8mm legalább legyen). Ellenőrizzük a fagyálló szintjét, az akkumulátor állapotát. Ami az autó belsejét illeti, legyen nálunk hólapát, zseblámpa, jégkaparó, jégoldó.
3. Túl közel megyünk a másikhoz
Sok, hóban történő vezetésben tapasztalatlan, sofőr rossz szokása, hogy túl közel megy az előtte haladó autóhoz. Vagy túl gyorsan hajt, ami csökkenti a reakcióidőt, így ha probléma van előtte, hirtelen le kell lassítania.
Javasolt legalább dupla (de inkább tripla) követési távolságot tartani a szokásoshoz képest, hagyjunk elegendő fékutat. Gondoljunk előre a stop táblákra és kanyarokra, közlekedési lámpákra, hogy elegendő időnk legyen a fékezéshez vagy a felmerülő akadályok kikerüléséhez.
2. Satuféket nyomunk
Ha úgy érezzünk, hogy az autó csúszik, könnyen pánikba esünk és erősen rálépünk a fékre. Ne tegyük – ez megszünteti a tapadást, és így elveszíthetjük az irányítást az autó felett.
Ha elvesztettük a tapadást és a kerekek lezártak, a fékezés nem változtat a helyzeten jó irányba, inkább csak tovább ronthat rajta. Amit ilyenkor tehetünk, hogy levesszük a lábunkat a gázról és hagyjuk, hogy az autó lelassuljon magától. Ha úgy érezzük, hogy a gumiabroncsok nem zártak le, hanem még mozognak, az azt jelzi, hogy még van némi tapadás, amit irányítanunk kell kormányzással.
Ha muszáj fékeznünk, és az autóban van ABS, óvatosan fékezzünk, egyenletesen nyomva a fékpedált. Ha nincs ABS a kocsiban, akkor pumpáljuk a féket (kicsi gyors fékezések újra és újra).
Ha kanyarhoz érkezünk, folyamatosan fékezzünk, már ahogy közeledünk. Ha odaérünk, lépjünk le a fékről és lassan kormányozzuk az autót a megfelelő irányba.
1. Túl gyorsan haladunk
Ez a legnagyobb vezetési hiba hóban. A sofőrök gyakran úgy gondolják, hogy ha elérték az autópályát, akkor onnantól már szokásos nagy sebességgel mehetnek. Ez egy rossz felvetés, havas úton az autópályán sem száguldozhatunk.
Ha az autó megcsúszik és el akarjuk kerülni az ütközést, minden másodperc számít. Ha túl gyorsan megyünk, csökken a reagálási időnk és növekedhet az ütközés súlyossága. 4-10-szer hosszabb a fékút havas, jeges úton, mint száraz aszfalton!
Csökkentsük a sebességet, ha a hőmérséklet alacsony, az út havas, jeges, vagy ónos eső esik. Ne feledjük, nincsen „jó sebesség”, ha hóban közlekedünk. Nagyobb figyelmet kell fordítani az útviszonyokra, hogy az autót megfelelően kezelhessük.
Forrás: auto.howstuffworks.com