A közösségi autómegosztás egyre elterjedtebb, mind hazánkban, mind külföldön.
Lényege, hogy az autótulajdonosok, például külföldi utazásuk idejére, az autójukat beadhatják egy közvetítő céghez, mint bérautó. (Bár meglátásunk szerint innentől ez nem autómegosztás, hanem bérbeadás, hiszen térítés ellenében egy közvetítő cég adja bérbe autónkat harmadik személynek, de ez már máshova tartozik.)
A tulajdonosok számára ez általában ingyenes parkolást és pénzkereseti lehetőséget is nyújt, hiszen gondoljunk csak bele, a reptéri parkolás nem olcsó mulatság.
Egyes esetekben, még ha pénzt még nem is keresnek a beadással (mert előfordulhat, hogy nem tudják kiadni arra az időre az autójukat), legalább a reptéri parkolás költségét megspórolhatják.
Legfőbb előnye talán, hogy nem áll az autó kihasználatlanul, DE…. Aztán ki jár ezzel jól?
Mi a hátránya, ha kölcsönadjuk az autónkat?
- Nem tudjuk ki és hogyan fogja használni?
- Mi lesz, ha a bérlő széthajtja a kocsit és ez majd csak a későbbiekben derül ki?
- Kárpótol a kis bevétel a kopásokért, a hamarabb bekövetkező időszakos szervizekért?
- Ha összetörik, a biztosítás nem fedez mindent, az értékcsökkenést ki fizeti meg?
- Mit fogunk használni a javítás ideje alatt?
- Ha balesetet okoznak az autónkkal, a megemelkedett biztosítási díjat ki fizeti majd meg?
- Ha ellopják az autót, kapok ugyanolyat?
A tulajdonos mellett a bérlőben is rengeteg kétség merülhet fel, hiszen a kölcsönvett autóról nem tud semmit, de, még aki bérbe adja, sem ismeri az autó előéletét. Még ha kiadás előtt át is nézik a járművet, az csak a külső hibákat tárja fel, a rejtett, illetve tulajdonos által ismert, „nem fontos, eljárok én így vele” kisebb hibák nem fognak kiderülni.
Persze minden tulajdonos azt állítja, hogy a saját autója tökéletes, aztán egy műszaki vizsga, vagy egy kisebb hiba esetén derül ki a szervizben, hogy ajjaj, nagy a baj és veszi kézhez a teleírt A4-es lapot a javítandókkal. Kisebb kopogó hang a futómű felől, csikorgó fék akár lehet nagyobb bajnak is a jele, nem beszélve a motorkontroll lámpáról, ami ha világít, nem azt jelzi, hogy működik, jó az izzó!
Összefoglalva tehát, mind a tulajdonos, mind a bérlő nagy kockázatot vállal a „közösségi autómegosztás” során. A valódi haszon pedig nem az övék lesz, hanem a közvetítő cégé.
Az igazi autómegosztás igazából rövid utazások esetén lehet jó főként azoknak jelent költségmegtakarítást, akik pár órás csak a városon belüli utakhoz keresnek autót, de egy többnapos kiruccanás esetén az autóbérlés már hatékonyabb megoldást jelent.
Hatékony, de kiszámíthatatlan. Talán ezzel a két szóval jellemezhető a legjobban a közösségi autómegosztás, ami lényegében autókölcsönzés, csak nem a hagyományos keretek között működik. A bérlő nem tudja milyen autót fog kapni, a tulajdonos nem tudja, milyen állapotban fogja visszakapni az autót. Az egész ügyletben a közvetítő cég lehet az igazi nyertes, ha nyereséges tud egyáltalán maradni.