Téli időjárási körülmények között, amikor hó borítja az utakat, nem igazán ajánlott autóba ülni. Mindazonáltal, tudnunk kell, mit tegyünk ilyen időben, hiszen a vezetés néha elkerülhetetlen.
A hóban vezetés eltérő gondolkodásmódot igényel a kerék és a pedálok kezelését tekintve. A lényeg a súrlódás, ami biztosítja a gumik tapadását az úthoz és lehetővé teszi a gyorsítást, fékezést, irányítást. És ez sokkal kisebb télen, mint nyáron. A hó és a jég csúszóssá teszi az utakat, de emellett az alacsony hőmérséklet is hatással van a gumikra.
Hogyan előzzük meg a baleseteket?
– vezessünk lassan
Adjunk kisebb gázt, hogy növeljük a tapadást. Ne használjunk tempomat-ot és ne próbáljunk előzgetni. A járműnek szüksége van tapadásra ahhoz, hogy a fékek megfelelően működjenek, ezért lassabb sebességre van szükséges. Csökkentsük a sebességet legalább a megengedett sebességhatár felére.
Sokkal fokozatosabban gyorsítsunk fel, mint máskor, lassan növeljük a sebességet.
– vezessünk egyenletesen és finoman
Hóban történő vezetés esetén teljen más vezetési stílust kell alkalmaznunk, amit sokan nem tudnak. Mindent – kormány, gáz, fék – egyenletesen, lassan kell használni. A hirtelen változások azt okozhatják, hogy a gumi veszít a tapadásából. Ez oda vezethet, hogy megcsúszunk, kipörög a kerék.
Kézi sebességváltós autóval, lassan induljunk el, finoman nyomjuk a kuplungot, miközben alacsony fordulatszámon tartjuk a motort. Alacsony fordulatszám mellett a motor lassabban forog, ami csökkenti a megcsúszás kockázatát.
Ha automata vagy négykerék-meghajtású autót vezetünk, ellenőrizzük, hogy alacsony arány legyen beállítva. Ezt egy hópehely szimbólum vagy L betű jelzi a sebességváltó karon. Ha van ilyen, használjuk. Ne használjunk sport üzemmódot semmiképp!
Kerüljünk a hirtelen manővereket, amelyek kibillentik az autót az egyensúlyból, mint az éles kormányzás vagy fékezés. Ezzel növeljük a megcsúszás valószínűségét.
– tartsunk megfelelő követési távolságot
Hagyjunk legalább 2-3 autó hosszúságú helyet az előttünk haladó mögött. Ez azért kell, hogy ha előttünk haladó autó hirtelen megáll – vagy még rosszabb, összeütközik egy másikkal – legyen elég időnk megállni, illetve a balesetet elkerülni.
– óvatosan fékezzünk, amikor szükség van rá
Ha nem tudjuk elkerülni a megállást, fokozatosan lassítsunk le, amíg az autó teljesen megáll. Ne fékezzünk erősen, mert a kerekek lezárnak és így elveszíthetjük az irányítást az autó felett. Előre döntsük el, ha meg akarunk állni és ilyenkor sokkal lassabban lassítsunk a szokásosnál.
– figyeljünk a környezetre
Ha egy sarokhoz közeledünk, hagyjunk elég időt lelassítani és finoman kanyarodjunk el, állandó sebesség mellett. Ez nem csak megakadályozza az autó egyensúlyának felborulását, de több időnk lesz reagálni a felmerülő akadályokra (kidőlt ág, hófúvás, hótoló).
A hótolókkal szemben óvatosak legyünk, ha meg akarjuk előzni őket, tudjuk, hogy előttük már nincs eltakarítva a hó az útról.
Ha valaki megcsúszik a havon, olyan irányban indulhat meg felénk, amire nem számítunk. Ha egy másik sofőr túl közel jön hozzánk, ne foglalkozzunk vele. Könnyebb és ésszerűbb a saját vezetésünkre koncentrálni, inkább húzódjunk le és engedjük el, mint sem provokáljunk és a végén még belénk jön.
Hogyan kezeljük a megcsúszást?
Ha havon vezetünk, alacsony hangerőn hallgassuk a rádiót. Gyakran a hangok az első figyelmeztetések a csúszásra. A havon történő áthajtás több gumizajjal jár, köszönhetően a hó ropogó hangjának a kerék alatt. Ezzel szemben, ha a gumizaj hirtelen csendes lesz, azt jelenti, hogy jeges útszakaszra értünk.
Ha egy csúszós foltra értünk és úgy érezzük, az autó csúszik, vegyük le a lábunkat a gázról és hagyjuk, hogy a sebesség magától csökkenjen, amíg vissza nem nyerjünk az irányítást. Ne használjunk féket, mivel ez meghosszabbítja a csúszást. Ha az autó elkezd csúszni, a csúszás irányába kormányozzunk ahhoz, hogy az autó egyenesbe álljon.
– Ha az autó hátsó fele csúszik meg..
A követési távolság és az óvintézkedések ellenére azért előfordulhat, hogy az autó hátulja elkezd csúszni, ilyenkor fontos, hogy ne essünk pánikba, hanem:
- vegyük le a lábunkat a gázról
- kormányozzunk abba az irányba, amerre az autó csúszik
- fordítsuk a kormányt ellenkező irányba, ha az autó túlzottan visszafordult
– Ha az autó eleje csúszik meg…
- vegyük le a lábunkat a gázról és ne fékezzünk csúszás közben
- fordítsuk a kormányt a kívánt irányba
- váltsunk üresbe (kézi sebességváltós autó esetén)
Ami fontos…
- Óvatosan gyorsítsunk, tartsuk az autót alacsony fordulatszámon
- Jól válasszuk meg a sebességet és tartsunk biztonságos követési távolságot
- Készüljünk fel az emelkedőkre, hagyjunk elegendő helyet, hogy állandó sebesség mellett, sebességváltás nélkül haladhassunk
- Próbáljuk kerülni a fékezést, hacsak nem szükséges
- Ha az autó veszít a tapadásból, ne essünk pánikba, a lényeg, hogy vegyük le a lábunkat a gázpedálról, és kormányozzunk óvatosan – ha a hátsó kerék jobbra csúszik, akkor jobbra kormányozzunk. Soha ne vegyük el a kezünk a kormányról és ne lépjünk a fékre
- Mindent óvatosan működtessünk: fékek, kormányzás, gázpedál, sebességváltó
- Csökkentsük a sebességet és hagyjunk magunknak több időt
- Gondoljunk a környezetre, az elzárt területeken jeges foltok jelenhetnek meg
- Kapcsoljuk be az első és hátsó ablakfűtést, hogy tisztán tartsuk az ablakokat
- Kapcsoljuk be a légkondicionálót és állítsuk be úgy, hogy fújjon friss levegőt az ablakokra, ezáltal tisztán tartva őket
- Viseljünk kényelmes és száraz lábbelit
- A napszemüveg segíthet csökkenteni a hó vakító fényét
- Ha nagy hóban vezetünk, használjunk tompított fényszórót. Ilyenkor a nappali világítás sokszor nem elég, a fényszóró jobban látható teszi a járművet a többi autós számára
- Ha a látótávolság 100 m alá csökken, kapcsoljuk be a ködlámpát. De ne felejtsük el lekapcsolni, ha a látási viszonyok javulnak