Autókölcsönző cégek üzemanyag politikái

A különböző (elsősorban nagy nemzetközi) autókölcsönző cégek különféle üzemanyag politikákat kínálnak, amelyek gyakran nem túl egyértelműek.
Aranyszabály, hogy mielőtt foglalunk, nézzünk utána, pontosan milyen lehetőségeink vannak. Legalább azt tudjuk meg, hogy melyikkel milyen kötelezettségek járnak..

 

1. lehetőség: tele tank – tele tank (full to full)

Ez a leggyakoribb és világszerte használt üzemanyag-politika, mindezek mellett a legegyszerűbb és legjobban érthető is.
Nagyon egyszerű: amikor felvesszük az autót, a tank tele van és a mi felelősségünk, hogy tele tankkal adjuk vissza leadáskor.

Veszélyek:

  • Ha nem tele tankkal visszük vissza a bérautót, akkor ki kell fizetnünk a hiányzó üzemanyagot plusz gyakran szervizköltséget is felszámolnak.
  • Mindannyian tudjuk, hogy az autó néhány km vezetés után még mindig tele tankot mutat. Ezt az autókölcsönző cégek is tudják. Nem érdemes megpróbálni becsapni őket pár ezer forint értékű üzemanyaggal – ellenőrizni fogják a tankot, nem a műszerfal üzemanyag jelzőjére támaszkodnak.

Tippek:

  • Amikor megtankoljuk az autót, a leadás idejéhez olyan közel tegyük, ahogy tudjuk, legjobb, ha pont leadás előtt tesszük.
  • Őrizzük meg a blokkot leadás után 1-2 hónapig.

 

2. lehetőség: tele tank – üres tank (full to empty)

Egyre népszerűbb üzemanyag-politika.
Lényege: Az autót teletankolva kapjuk meg, plusz felvételkor ki kell fizetni előre egy teljes tank értékét. Majd leadáskor üres (vagy ahhoz közeli) tankkal adjuk vissza a járművet.

Veszélyek:

  • Az el nem használt üzemanyagot az autókölcsönző nem téríti vissza. Amit a tankban hagyunk, azt tulajdonképpen a cégnek adományozzuk, még ha akaratlanul is töltöttünk rá leadás előtt.
  • Egyes vállalatok prémium vagy magas oktánszámú üzemanyag költséget számolnak, pedig nem valószínű, hogy szükség lenne bármi másra, mint normál ólommentes üzemanyagra.
  • Nem ritka, hogy ez a politika rejtett vagy nem teljesen világos a foglalás során.

Tippek:

  • Nagyon fontos tudni, ha ez a politika vonatkozik a bérlésre. Ha csak limitált ideig vagy kis távon belül használjuk majd a bérautót és nincs esélyünk egy egész tankot elhasználni, az autóbérlés tényleges költsége jelentősen növekedhet emiatt.
  • Mindig akkor kell fizetnünk az üzemanyagért, amikor megérkezünk, tehát az autó felvételekor. Még ha előre ki is fizettünk a bérlést, az az ár legtöbbször nem tartalmazza az egy tank üzemanyag költségét, amit indulás előtt kell kifizetnünk.
  • Ezt a politikát elsősorban az alacsonyabb költségű autókölcsönző cégek alkalmazzák, különösen Spanyolországban, de egyre elterjedtebb – mindig ellenőrizzük az üzemanyag-politikát, és ha az egyik vállalat ajánlata jóval olcsóbbnak tűnik, mint a többieké, figyeljünk. Ez gyakran árulkodó jel.

üres tank

 

3. lehetőség: tele tank – üres tank üzemanyag visszatérítéssel (full to empty with refund)

Számos autókölcsönző módosította a 2. lehetőséget úgy, hogy jobban illeszkedjen az ügyfelek igényeihez, elvárásaihoz.
Ezen üzemanyag-politika lényege, hogy ki kell fizetnünk egy teljes tank üzemanyagot az autó felvételekor. A különbség az, hogy a maradék üzemanyag árát, ha az legalább a tank 1/8-ad része, visszatérítik.

Veszélyek:

  • A vállalatok, akik ezt a politikát használják gyakran kötelező szolgáltatási vagy kényelmi díjat számolnak fel, aminek mértéke a bérleti hely, a szezon és a bérelt jármű függvényében változik.
  • Úgy találhatjuk, hogy az üzemanyag díjak prémium árban (2. pont) vagy az adott régióban átlagos áron vannak, így nem kell hatalmas felárat fizetnünk, de valószínűleg azért többet, mint a benzinkúton kellene.

Tippek:

  • Végezzünk kutatást foglalás előtt. Tudjuk meg, hogy mennyi a szolgáltatási díj adott időszakra és járműre vonatkozóan, és adjuk hozzá a bérleti díjhoz ezt az összeget, hogy megkapjuk az autó tényleges bérleti díját.
  • Ha azt találjuk, hogy az üzemanyag literje, amit az autókölcsönző elkér, sokkal magasabb, mint a benzinkutakon, tankoljuk meg az autót leadás előtt, vigyük magunkkal a blokkot és mutassuk meg a kölcsönző munkatársainak, hogy tele van a tank. Ez azt jelenti, hogy egy teljes tankot ki kell fizetniük számunkra, azonban a szolgáltatási díj nem visszatérítendő.

 

4. lehetőség: tele tank – üres tank lehetőség felvételkor (Full to Empty as an option on pick up)

Számos autókölcsönző cég szerte a világon felkínálja ezt a lehetőséget az autó felvételekor. Ez általában akkor érvényes, ha a tele-tele variáció (1. lehetőség) az alapértelmezett opció minden ügyfélre vonatkozóan.
Eszerint, választhatjuk, hogy előre kifizetünk egy tank üzemanyagot és üresen adjuk vissza az autót, de fizetnünk kell ezért a lehetőségért felvételkor, nem jár automatikusan.

Veszélyek:

  • Mint ahogy a 2. pontban is szerepelt, ha az üres tankkal történő leadást választjuk, nincsen üzemanyag visszatérítés, tehát győződjünk meg róla, hogy a lehető legtöbbet kihozzuk a pénzükért az autóból.

Tippek:

  • Sok vállalat ezen opció keretében 5-10%-kal alacsonyabb áron kínál üzemanyagot, mert tudják, hogy legalább egy kis üzemanyag maradni fog az autóban, ami már ki van fizetve. Ezért ha biztosak tudjuk, hogy nagyjából üresen le tudjuk majd adni az autót, akkor ezzel a lehetőséggel egy kis pénzt spórolhatunk meg.
  • Kényelmes lehet, hogy nem kell aggódnunk a tankolás miatt leadás előtt. Attól függően, hogy hol és mikor adjuk le az autót, nehéz benzinkutat találni, és utána nehéz lehet eljutni a leadás helyére. Senki sem szereti, mikor szorítja az idő, indulni fog a járata és nem talál benzinkutat.
  • Ha önkéntelenül mégis megtankoltuk az autót leadás előtt, győződjünk meg róla hogy eltettük a blokkot. Egyes vállalatok kifizethetik az összeget, ha bizonyítani tudjuk, hogy teletankoltuk a kocsit, de persze ez nem jelent garanciát.

tele tank

 

Konklúzió

Az üzemanyag-politikák bonyolultak, nem mindig világosak. Végezzünk egy alapos kutatást, vizsgáljunk meg minden tényezőt, a szervizköltségeket és a nem visszatérítendő üzemanyag-politikát is azért, hogy kiszámolhassuk a tényleges bérleti díjat.

A 2. és 3. lehetőség (ami valójában nem lehetőség, hiszen ha a cég azt a politikát folytatja, nem választhatunk másikat) egy jó módja annak, hogy az autókölcsönző cég alacsonyabb belépő árat mutasson nekünk foglalás előtt – jó ajánlatnak tűnik, sokkal olcsóbb, mint más lehetőségek – amíg a további és elkerülhetetlen kötelező díjak nem kerülnek elő.

Hogy megtaláljuk a legjobb vagy a legolcsóbb ajánlatot, hasonlítsuk össze a cégek ajánlatait, a következő kérdéseket tegyük fel magunknak:

  • Mi az alapértelmezett üzemanyag politika annál a cégnél, amit találtam?
  • Milyen autóra van szükségem (a szervizköltségek magasabbak nagy autók, minibuszok esetén, mint egy tankolás költsége)?
  • Szükségem van másodvezetőre és ez mennyibe fog kerülni a teljes bérlési időtartamra?
  • Körülbelül hány kilométert fogok megtenni?
  • Vannak kötelező szervízdíjak annál az autó típusnál, amire szükségem van?
  • A nem felhasznált üzemanyagot visszatérítik?
  • Mennyi a kalkulált üzemanyagköltség a cégnél?
  • Kényelmes, ha nem kell visszatankolnom az autót leadás előtt?

Sokan áldozatul esnek az alacsony ár illúziójának. A lehetőségek nagyon korlátozottak érkezés után, ha nem foglaltunk előre – lehet, hogy az autókölcsönző összes autója foglalt, vagy előre ki kell fizetni a teljes bérleti díjat, vagy a fizetett letét nem jár vissza. A besétáló ügyfelek gyakran magasabb áron kapnak autót, mint azok, akik előre foglaltak.

 

Jó tanács: olvassuk el az apró betűs részeket, mielőtt a foglalás gombra kattintunk. Függetlenül attól, hogy milyen árat látunk a gomb mellett, még számos tényező van, ami a végső árra hatással lehet.

 

Forrás: rentalcarreviews.com