Nyáron nap mint nap láthatunk autósokat az út szélén állni, nyitott motorháztetővel, amiből száll ki a gőz. Azonban csak kevesen tudják, hogy a motor túlmelegedését megakadályozhatták volna. Leggyakrabban a laza vízcsövek, az alacsony fagyálló szint és egyéb karbantartási kérdések idézik elő a túlmelegedést.
Mit tehetünk, hogy ezt megakadályozzuk?
A benzin az autó motorjában hővé alakul át. Az autó hűtőrendszere megóvja a motort a túlmelegedéstől, valamint lehetővé teszi, hogy a motor a lehető leggyorsabban egyenletesen melegedjen be, így minimalizálva, hogy a hideg károsítsa a motor alkatrészeit. A hűtőfolyadék védi az autót a túlmelegedéstől.
Néhány hasznos tipp:
– Ne használjunk tiszta vizet hűtőfolyadékként. A hűtőfolyadék nemcsak a motor hűtésére szolgál, de korrózió-gátló és kenő szerepe is van.
– Legyen az autóban tartalék hűtővíz. Ha egy elhagyatottabb helyen lesz problémánk a motorral és szükségünk van hűtőfolyadékra, adhatunk hozzá bármilyen (csapvíz, kútvíz, stb..) vizet, amíg nem jutunk hűtővízhez. A víz jól jöhet akkor is, ha a radiátor szivárog, vagy ha elakadtunk és várni kell a segítségre.
– A hűtési rendszert ellenőriztessük egy autószerelővel (főként ha már 2 éve nem nézett rá senki). Ez a rendszer biztosítja a motor hűtését. Ha meghibásodik, nem olcsó megjavítani vagy cserélni.
– Húzzuk meg a hűtősapkát, ha mi magunk ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét. A hűtőrendszer túlnyomáson működik, szorosan kell tartania ahhoz, hogy lehetővé tegye a folyadék tágulását és összehúzódását.
– Ne fogjuk meg a hűtősapkát, amíg az autó meleg. Harmadfokú égési sérüléseket okozhat a kezünkön és az arcunkon a kiáramló nagynyomású gőz.
Ha már hideg, akkor is legyünk nagyon óvatosak, amikor leszedjük a hűtősapkát. Védjük a kezünket és az arcunkat.
– Azonnal térjünk le az út szélére, ha a hőfokjelző túlmelegedést jelez, vagy ha a motortérből bugyborékoló hangot hallunk. Néhány plusz kilométer vezetése egy hibás hűtőrendszerrel, képes tönkretenni az autó motorját.
Mit tegyünk ha az autó túlmelegedett?
1. Ha meg tudunk állni valahol biztonságosan
- Húzódjunk le, állítsuk le az autót. Ha látjuk a motorháztetőből kiáramló gőzt, azonnal álljunk meg.
- Nyissuk ki a motorháztetőt, hogy a hő eloszoljon (figyeljünk arra, hogy egyes autóknál közel van a nyitóreteszhez a hűtősapka, így a gőz könnyen megégethet bennünket)
- Ne nyissuk ki a hűtősapkát, amíg a motor meleg.
- Ellenőrizzük a hűtőfolyadékot, és ha szükséges, töltsük fel. A legtöbb autóban, a hűtővíz műanyag tartályán keresztül látszik, ha a szintje alacsony.
- Ha tudjuk, keressük meg a szivárgás helyét a hűtési rendszerben (hűtő, vízcsövek, tömítések – ezekben fordulhat elő szivárgás). Ha nem értünk hozzá annyira, keressük fel egy autószerelőt és kérjük meg, hogy végezzen nyomás tesztet a hűtőrendszeren.
- Döntsük el, hogy megyünk tovább vagy megállunk, és hívunk segítségét (ha fel tudtuk tölteni a hűtőfolyadék szintjét, tovább mehetünk, de ne feledjük, a hiba nincs elhárítva)
2. Ha nem tudunk megállni és tovább kell vezetnünk (például dugóban)
- Kapcsoljuk ki a klímát – a légkondicionálás is terheli a motort, ezt a terhelést most amennyire lehet, csökkentenünk kell.
- Kapcsoljuk be a fűtést – furcsán hangzik, de hatásos. A fűtés a motor hőjét használja fel az utastér felmelegítéséhez. Tehát a hő egy része a fűtőradiátoron tud távozni. Tanácsos ilyenkor letekerni az ablakokat, a szellőzőket pedig irányítsuk kifelé az ablakon.
- Figyeljük a műszerfalon a hőmérsékletet – ha kell, állítsuk le a motort. Ha a motor nagyon túlmelegszik, tönkremehet.
- Ha megoldható, kapcsoljuk ki a motort, de amint megállt, a gyújtást adjuk rá vissza – ilyenkor a motor ugyan leáll, de a hűtőventilátor működik és folyamatosan hűti a rendszert.
- Ha dugóban ülünk, próbáljunk lassú, egyenletes ütemben mozogni, ne terheljük a motort.
Ha motor túlmelegedett, és a fenti lépéseket elvégeztük, de a hőmérsékletjelző lámpa nem akar kikapcsolni vagy a műszerfalon a hőmérséklet nem akar csökkenni, álljunk meg és hívjuk segítséget. Ha a hőmérséklet kijelző kialszik, akkor menjünk tovább, de keressünk fel egy szerelőt mihamarabb.
Fontos: Soha ne töltsünk meleg motorba jéghideg vizet, súlyos károkat okozhat. Ha meleg, nem forró motorba töltünk vizet, akkor indítsuk be így gyorsabban elkeveredik a „hideg” víz.