A jó idő beköszöntével sok vezető úgy gondolja, hogy nem cseréli le gépjárművén a téli gumit, hanem továbbra is azzal közlekedik. Vagy azért mert egy nyári gumi beszerzése költséges, vagy azért mert nyáron úgyis csak keveset használja az autót, vagy pedig mert úgy gondolják, hogy még úgysem kopott, jó lesz nyáron is.
Ez azonban nagyon veszélyes lehet.
Ha hosszú ideig 30 fok körül/felett van a hőmérséklet, a gumi nagyon gyengévé válik, hiszen nem arra tervezték, hogy megbirkózzon a nyári nagy meleggel. A téli gumival tehát a legfőbb probléma, hogy az anyaga sokkal lágyabb, mint a nyári gumiknak, és emiatt a száraz úton kevésbé stabilak.
A futófelület mintázata is jelentősen különbözik nyári, illetve téli gumiknál. A téli gumik bordázottak, lamellásak, hogy a hóban jól tudjanak tapadni (a lamellák nagyobb menetzajt is eredményeznek). A nyári gumi felülete viszont hosszirányú, oldalra íves profilú. A barázdák jobban el tudják vezetni a vizet, valamint sokkal könnyebben mozognak a sík aszfalton.
A téli gumik meleg napokon gyorsabban kopnak, és az autó üzemanyag szintjét is jóval rövidebb idő alatt csökkentik le nullára: a fogyasztás nemcsak a gumi nyomásától függ, hanem a futófelülettől és az anyagtól is. A téli gumi mintázata növeli a gördülési ellenállást, és ezáltal nagyobb fogyasztást eredményez.
Hirtelen fékezés során a téli gumival felszerelt autóknak jóval több időre van szüksége van ahhoz, hogy megálljon, mint azoknak a sofőröknek, akik nyári gumit használnak. Illetve a szűkebb kanyarokban és az esős útszakaszokon is nehezebb közlekedni vele. Egyszóval minél magasabb a hőmérséklet, annál nehezebb kontrollálni az autót, ha a téli gumit hagyjuk fent nyárra.
Amiért nem érdemes tehát nyáron téli gumit használni:
- mert nagyobb fékúttal kell számolnunk
- mert a gumi rövidebb idő alatt elhasználódik
- mert az autó egyéb részei is károsodhatnak (pl. futómű)
- mert a gépkocsi fogyasztása (jóval) nagyobb lehet
- mert nedves úton nehezen irányítható és emiatt balesetveszélyes
Nyári gumi – megfelelő fajtát válasszunk
Nyáron gyakoriak a heves záporok, zivatarok – az ilyen szituációkban lesz igazán tapasztalható, hogy a megfelelő nyári gumit választottuk-e az autónkhoz.
Nem számít, hogy újat veszünk, vagy a garázsból keressük elő a régit, a legfontosabb, hogy ellenőrizzük a futófelület mélységét: ajánlott, hogy elérje a 3-4 mm mélységet.
Alternatív megoldásként használhatunk négy évszakos gumit, de ezt nem igazán ajánlják – a kritikus hőmérsékletek (nagy kánikula, nagy hó/hideg) esetében gyakran cserben hagyja a sofőröket, főként, ha hosszabb távon használják.