A vezetés mindenki számára “ijesztő üzlet”. Minden nap, amikor a kormány mögé ülünk, bekötjük magunkat és reméljük a legjobbakat. De mi a helyzet a tizenévesekkel, akik ugyanezt teszik?
Magyarországon a B kategóriás jogosítvány megszerzéséhez szükséges KRESZ-vizsgát a fiatalok már a 17. születésnapjuk előtt 3 hónappal letehetik, a forgalmi vizsgát pedig 17 éves kortól lehet megcsinálni.
Az utóbbi évtizedben, az autók sokkal biztonságosabbak lettek, és a balesetek száma jócskán csökkent. De a fiatal vezetők nem változtak, még mindig ugyanolyan veszélyesek. A balesetek nagy százalékban jelen van a 17-24 éves korosztály.
Miért jelenthetnek veszélyt az utakon?
- Nem kapcsolják be a biztonsági övet
- Éjszaka vezetnek
- Nincs tapasztalatuk
- Figyelmetlenül vezetnek
- Álmosan vezetnek
- Felelőtlenül vezetnek
Mik a fő veszélyek?
A balesetek leggyakoribb kiváltó okai a következők:
– vezetés barátokkal: Ha többen utazunk, hajlamosak vagyunk arra, hogy ne a vezetésre figyeljünk, hanem az utasokra. A fiatalok a szülők helyett inkább a barátoknak szeretnének megfelelni. Tehát ha velük utaznak, akár éjjel akár nappal, a kísértés, és így a balesetveszély óriási.
– késő esti vezetés: még a tapasztalt sofőrök számára is megterhelő lehet az esti, éjszakai vezetés, főleg ha hosszabb távot kell levezetni. A fiatalok számára a tapasztalathiány miatt ez nehezebb lehet.
– alkohol: A bulik alkalmával, a kocsival érkező fiatalok nagy része, annak ellenére, hogy tudja, később még vezetnie kell, alkoholt fogyaszt. Rengeteg (halálos) baleset okozója, hogy részegen a volán mögé ülnek, elvesztik az uralmukat az autó felett és az árokban kötnek ki.
– okostelefonok: A tizenévesek különösen hajlamosak arra, hogy könnyen másra figyeljenek vezetés közben. Csipog a telefon és máris azon gondolkodnak, hogy vajon mi történt, ki írt. A SMS-ek és a közösségi média értesítések túl csábítóak a fiatalok számára ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyják. Még ha nem is nézik meg azonnal a telefont, a kognitív figyelemelterelés (mikor a tekintetük az úton van, de közben fejben teljesen máshol járunk), nagy hatást gyakorolhat a sofőr figyelmére.
– saját gondolataik: Önközpontúak, ezért gyakran figyelmen kívül hagyják a veszélyeket és figyelmetlenül, illetve felelőtlenül vezetnek, vagy csak nem gondolnak egy rossz parkolás következményeire. Nincsen betekintésük arról, ami a felnőttek már megvan, hogy a viselkedésük hogyan befolyásolja a körülöttük lévőket.
– gyorshajtás és gondatlan vezetés: Bár a gyorshajtás nem ugyanolyan vonzó a fiatal vezetők körében, mint az előző pontok, de ez nem teszi kevésbé fontossá.
A vezess.hu egy cikke szerint a legújabb veszély a vezetés közbeni szelfizés. A felmérés szerint a fiatal sofőrök körülbelül negyede már készített magáról képet vezetés közben, sőt még a kormány mögül fel is töltötte valamelyik közösségi média oldalra. Az európai kutatás 18-24 éves sofőrök körében készült, az eredmény:
„A németeknél és franciáknál a válaszadók 28-28, Romániában 27, Olaszországban 26 százaléka bűnözött már ekképpen. Spanyolországban és Belgiumban óvatosabbak a fiatal autóvezetők, 18 illetve 17 %-uk posztolt szelfit a kormány mögül a Facebookra vagy más közösségi szájtra. „
Forrás: vezess.hu
Néhány statisztikai adat:
Egy másik felmérés szerint a fiatal sofőrök..
- 56%-a szegte már meg a sebességkorlátozást,
- 28% már részt vett balesetben,
- 14%-kal már előfordult, hogy elvesztette az uralmát a kocsi felett,
- 12% forgalmi helyzetben vesztette el az önuralmát,
- 14% vezetett már úgy, hogy előtte alkoholt fogyasztott,
- 50% telefonált már vezetés közben.
Forrás: veol.hu