Mit tegyünk, ha útközben elromlik a fék?

A legtöbb autóbalesetet emberi hiba okozza, de amennyiben autóhiba merül fel, a fék meghibásodás a balesetek 20%-ában jelen van, egy amerikai kutatás eredményei szerint.

Ha útközben vagyunk, és azt tapasztaljuk, hogy nem működik a fékünk..

A következőket tehetjük:

1. Ne pánikoljunk

A pánikolás az egyik legveszélyesebb, amit ilyenkor tehetünk.

 

2. Vegyük le a lábunkat a gázról

Ha van tempomat (elektronikus sebességszabályozó berendezés) az autóban, kapcsoljuk ki.
A tempomat ugyan általában kikapcsol, ha hozzáérünk a fék vagy a kuplung pedálhoz, de a biztonság kedvéért győződjünk meg róla, hogy tényleg kikapcsolt.

 

3. Figyeljük meg, hogy mit érzünk, ha a fékre lépünk

– Ha puha és teljesen be tudjuk nyomni, akkor lehet, hogy alacsony a fékfolyadék szintje, vagy hibás a fékrendszer, vagy szivárog a fékfolyadék.

– Ha a fék kemény és nem mozdul, a fékrendszerben valami „beragadt” vagy a pedál alá akadály került. Próbáljunk a lábunkkal kitapogatni, hogy van-e valami a fékpedál alatt.

fékpedál

 

4. Próbáljuk “visszahozni” a féket

– Ha ABS fék van: (az ABS csak akkor aktiválódik, ha túl keményen fékezünk, ami hibás fék esetén nem igazán lehetséges): folyamatosan és határozottan lépjünk a fékre.

– Ha nincs ABS fék: a legtöbb szakember azt tanácsolja, hogy pumpáljuk a fékpedált, annak érdekében, hogy helyreálljon a nyomás. Ne tartsuk a lábunkat a féken. Ez eltarthat egy ideg, próbálkozzunk.

 

5. Ha a fék nem válaszol..

– Váltsunk a sebességváltóval alacsonyabb fokozatra

Az alacsonyabb sebességre váltás segíti a motor és így autó lelassítását.

  • Ha automata váltós autónk van, egy alacsony fokozatra váltsunk át (pl 1).
  • Ha manuális váltónk van, váltsunk vissza, érezzünk, hogy lassul az autó, majd ismételjük meg a váltást. Hacsak nem kell lelassítanunk az autót mihamarabb, ne váltsunk túl gyorsan, az elsőbe vagy másodikba történő gyors visszakapcsolással ugyanis elveszíthetjük az irányítást.

– Használjuk a vészféket (kézifék)

A kézifék hatására általában megáll az autó, de azért tartsuk szem előtt, hogy az autó lassabban tud megállni, hiszen a kézifék csak a hátsó kerekeket fékezi le.

Húzzuk lassan és folyamatosan. Ha túl erősen vagy túl gyorsan húzzuk meg, a kézifék teljesen megállíthatja a fékezett kerekeket, ami különösen veszélyes nagy sebesség mellett.
Valamint előfordulhat, hogy a hirtelen behúzáskor a kioldógomb beragad, pontosabban nehéz kioldani, emiatt jobb, ha benyomott kioldógombbal lassítunk.

kézifék

6. Figyeljünk az útra és kormányozzunk

Ügyeljünk rá, hogy mi van előttünk, és ha tudunk, manőverezzünk úgy, hogy elkerüljünk a dugót, a gyalogosokat vagy a veszélyes akadályokat.

 

7. Figyeljünk a többi autósra és a gyalogosokra

Kapcsoljuk be a vészvillogót, hogy a többiek tudják, valami probléma van az autóval. A vészvillogóra a legtöbb ember felfigyel, és tudja, hogy óvatosan kell megközelíti a kocsit.
Húzzuk le az ablakokat, hiszen a levegő beáramlása szintén lassíthat az autón, valamint lehetővé teszi, hogy kiabálással figyelmeztessünk másokat.

 

8. Ha van elég hely, kormányozzunk az út jobb vagy bal széle felé

Ez a fajta oldalirányú mozgás szintén lassít az autó sebességén. Nagy sebesség mellett azonban semmiképp ne próbáljuk ki.

 

9. Használjuk a környezetet az autó lassításához

Ezt csak és kizárólag akkor alkalmazzuk, ha a fentiek egyike sem segített, vagy ha gyorsan meg kell állnunk. Tartsuk szem előtt, hogy ez nagyon veszélyes , és ezért tényleg csak akkor használjuk ha nincsen más választásunk..
Mit “használhatunk?” – a domborzatot, védőkorlátokat, az út súrlódását, kisebb fákat

 

10. Keressünk egy biztonságos helyet a lehúzódáshoz

Ha egyik módszer sem járt sikerrel, a legbiztonságosabb, ha egy bokros, cserjés helyre kormányozzuk az autót, ami lelassítja, és így remélhetőleg megáll. De a fű és a homok is lassító hatású.

 

11. Miután megálltunk…

Kapcsoljuk ki a gyújtást. Mozgás közben soha ne kapcsoljuk ki, mert akkor elveszíthetjük az irányítást az autó felett.
Kapcsoljuk be a vészvillogót (ha még nem tettük), tegyük ki az elakadásjelző háromszöget. A cél, hogy figyelmeztessük a többi autóst.
Hívjunk egy autómentőt – ne vezessük addig az autót, amíg a fékek nem lettek megjavítva.

 

Tippek:
  • Elkerülhetjük a fék meghibásodását, ha rendszeresen ellenőrizzük a fékfolyadékot, a fékrendszert.
  • Mindig mikor elindítjuk az autót, ellenőrizzük, hogy működik-e a fék.
  • A fékek általában kevésbé hatékonyak esős időben.