Hogyan vezessünk ködben?

Amikor a hőmérséklet 7-8 fok alá esik, hegyekben, szmogos területeken nagy eséllyel találkozhatunk köd kialakulással.

Ködben vezetni igen veszélyes. Ilyenkor gyakoriak a ráfutások, koccanások. Néhány dolog betartásával csökkenthetjük ezek kialakulásának kockázatát.

Mire kell figyelni?

– Legyünk tisztában a helyi időjárási feltételekkel – a köd reggel és este gyakori, ezért ha megoldható, ilyenkor kerüljük a vezetést.

– Amikor belépünk a ködbe, lassítsunk le, néhányszor óvatosan lépjünk a fékre, így figyelmeztetjük a mögöttünk haladókat is.

– Ne gyorsítsunk fel – a köd miatt sokan úgy érzik, hogy indokolatlanul, nagyon lassan haladnak és ezért rálépnek a gázra. Figyeljük a sebességmérőt, és ne lépjük túl a sebességkorlátot.

– Tartsunk nagyobb követési távolságot – a normál követési távolságot növeljük biztonságos mértékűre.

– Használjuk az ablakfűtéseket – a köd gyakran lecsapódik a szélvédőn, gátolva a kilátást, ezért kapcsoljuk be az ablakfűtést és szükség esetén az ablaktörlőket is.

– Legyünk láthatóak – mindig kapcsoljuk be a világítást az autón.

– Ha szükséges, használjunk ködlámpát – minden autón található hátsó ködlámpa. Ha a látótávolság 100 m alá csökken a láthatóság növelése érdekében kapcsoljuk be. Néhány autón elöl is található ködlámpa, a jobb látási viszonyok érdekében kapcsoljuk be ezt is. De figyeljünk rá, hogy a ködből kilépve kapcsoljuk ki ezeket, mert elvakíthatja a többi közlekedőt.

 

vezetés ködben

 

– Használjuk a tompított fényszórókat – ködben, rossz látási viszonyok esetén a láthatóság jelentős mértékben lecsökken, ezért kapcsoljuk be a tompított fényszórókat is.

– Ne használjuk a távolsági fényszórókat, “reflektort” – a fényszórók fénye visszatükröződik a ködben, csökkenti láthatóságunkat és a belátható útszakaszt.

– Figyeljünk a sávtartásra – ha a láthatóság romlik, a vezetők többsége megindul az út közepe felé. Ügyeljünk arra, hogy maradjunk a saját sávunkban.

– Kövessük a felezővonalat – ha így teszünk, nem kerülünk át a szembejövők sávjába. Sokan a lámpákat követik, viszont azok félrevezetőek lehetnek.

– Az út jobb szélét is használhatjuk iránymutatónak. Segít elkerülni, hogy áttérjünk a szembejövők sávjába, de az elvakító szembejövő fényszórók esetén is hasznos lehet.

– Kereszteződésben vagy vasúti átkelőnél a lehúzott ablakon keresztül “fülelhetünk” hogy biztonságos-e a kikanyarodás vagy az áthaladás.

– Kérjünk segítséget – kérjük meg az utastársainkat, hogy figyeljék a szembejövő autókat, az úton fellelhető akadályokat.

– Ha kell, álljunk meg – ha úgy érezzük, hogy nagyon sűrű a köd vagy elfáradt a szemünk álljunk meg amíg a köd el nem oszlik. Ha mi nem látunk, más sem.

Ajánlott elevickélni a következő parkolóig, de ha az út széle az egyetlen elérhető hely, akkor húzódjunk le. Fontos, hogy hagyjuk bekapcsolva a világítást, kapcsoljuk be a vészvillogót és az elakadásjelző háromszöget is helyezzük ki a megfelelő távolságra, ne pár lépésre a kocsitól. De mindezt tegyük nagyon nagy elővigyázatossággal és mindenképp sárga mellényt viselve! 🙂

 

Tehát ami a legfontosabb:
  • Vigyázzunk magunkra, a többi közlekedőre és a ködből hirtelen felbukkanó állatokra is.
  • Haladjunk a látási viszonyoknak megfelelően, ne idegeskedjünk a csigatempó miatt, fékezzünk korábban, jelezve és segítve a többi autósnak.

Legyünk türelmesek a bizonytalankodókkal szemben, hisz mindenkit egyetlen cél vezérel: biztonságban hazaérni.