Mit tegyünk, ha lemerült az autó akkumulátora?

Ez mindenki legrosszabb rémálma. Egy fontos találkozóra, állásinterjúra sietünk és az autó nem indul. Mi tehetünk ilyen esetben? Mit kezdjünk a lemerült akkumulátorral?

Mitől merülhet le az akkumulátor?

Számtalan oka lehet annak, hogy az akkumulátor gyenge és nem működik.
A leggyakoribbak:

  • bekapcsolva hagytuk a fényszórókat, belső világítást, rádiót
  • hosszabb ideig nem használjuk az autót (például ha egy garázsban tároljuk)
  • hiányzik az akkumulátor megfelelő karbantartása (a saruk nincsenek tisztán tartva)
  • általános hiba a dióda híd vagy a feszültségszabályozó elromlása a generátorban (a generátor az, ami tölti az akkumulátort miközben az autó halad)
  • hideg időjárás: ha a hőmérséklet nagyon lecsökken, az akkumulátor megfagyhat

 

Mit tehetünk, ha az akkumulátor lemerült?

Az autó bebikázása

Ez a leggyakoribb módszer. Ehhez mindössze egy bikakábelre van szükségünk, aminek egyik felét rákötjük a saját akkumulátorunkra, a másikat pedig egy másik autó működő akkumulátorára. Soha ne próbáljuk elindítani az autót, ha az akkumulátor repedezett vagy láthatóan szivárog!

A következő lépéseket kövessük:

  1. Parkoljunk le egy működő autóval úgy, hogy az eleje olyan közel legyen a rossz akkumulátoros autónk elejéhez, amennyire csak lehet. (de az autók ne érintkezzenek)
  2. Manuális váltós autó esetében a sebességváltót tegyünk üresbe. Automata váltós autónál pedig P üzemmódba. Kapcsoljuk le a gyújtást, vegyük ki a kulcsokat és húzzuk be a kéziféket.
  3. Vegyük elő a bikakábeleket. Győződjünk meg róla, hogy a fém fogók egyike sem érintkezik egymással. A pozitív kábel általában piros színű, a negatív kábel fekete.
  4. Nyissuk ki mindkét autó motorháztetejét. Keressük meg az akkumulátort és a pólusait. Győződjünk meg róla, hogy melyik a pozitív és melyik a negatív pólus rajta.
  5. Csatlakoztassuk a pozitív (piros) kábel egyik csipeszét a rossz akkumulátor pozitív pólusához, a másik végét pedig a működő autó akkumulátorának pozitív pólusához.
  6. Indítsuk el a működő autót.
  7. Most csatlakoztassuk a negatív (fekete) kábel egyik végét a működő akkumulátor negatív pólusához. A kábel másik végét ne csatlakoztassuk a rossz akksihoz. Helyette, csatoljuk az autó egy festetlen, nem mozgó, fém részéhez. Várjunk pár percet, így a működő autó generátora tölteni kezdi a rossz akkumulátort is.
  8. Próbáljuk meg elindítani a rossz akkumulátorral rendelkező autót. Ha nem sikerül, ismételjük meg később ezt a lépést. Ha az autó elindult, legalább 5 percig járassuk a motort, így a generátornak lesz ideje újratölteni az akkumulátort.
  9. Végül húzzuk ki a bikakábeleket mindkét kocsiból fordított sorrendben (kezdjük a fekete kábellel), mint ahogy eredetileg összekapcsoltuk őket. Ügyeljünk arra, hogy a kábelek csipeszei ne érintkezzenek egymással, mert ez rövidzárlatot okozhat.

autó bebikázása

 

Az autó betolása

Ha nem tudjuk elindítani az autót, mert nincs bikakábel, és manuális váltós autónk van, megpróbálhatunk egy másik technikát.

A következőt tegyük:

  1. Üljünk be az autóba és az indítókulcsot fordítsuk gyújtás pozícióba, tegyük a sebességváltót kettesbe és tartsuk benyomva a kuplungpedált.
  2. Segítőnket kérjük meg, hogy tolja meg az autót. Győződjünk meg arról, hogy az utca vagy parkoló üres, nem kell szembejövő forgalommal foglalkozni.
  3. Ha az autó már gördül, lépjünk le gyorsan a kuplungról, ennek általában be kellene indítani a motort.
  4. Ha elsőre nem indul az autó, ismételjük meg az előző lépéseket.

 

Ha nem vagyunk szerencsések, és az autó többszöri kísérlet után sem indul be egyik módszerrel sem, akkor több mint valószínű, hogy egy új akkumulátorra vagy generátorra lesz szükségünk. Általánosságban az akkumulátorok maximum élettartama 2-3 év, még akkor is, ha a gyártók 5 évet mondanak. Optimális esetben 2-2,5 évente ki kellene cserélni az akkumulátort – mielőtt probléma lesz vele.

 

4 jel hogy az akkumulátor merül..

Az autó akkumulátora olyan, mint a szív, nélküle az az autó nem rendelkezik elég “hatalommal” az induláshoz. Ezért fontos, hogy megértsük a működését és tudjuk mik a leggyakoribb jelei annak, hogy ki kell cserélni.

1. Van gyújtás, de nem indul
Ha van gyújtás, amikor elfordítjuk a kulcsot, de nem indul, akkor azt mondják, a legvalószínűbb tettes az akkumulátor. Ha ezt tapasztaljuk, használjunk bikakábelt. Ha az autó beindult, vegyünk le a kábelt és hagyjuk a motort járni kb. 30 percig, hogy a generátor újra tudja tölteni az akkumulátort.

2. Nincs gyújtás, nem indul, nem világít
Ezt a helyzetet nagyon egyszerű felismerni. Az akkumulátor működteti az összes tartozékot és lámpát az autóban, különösen, ha a generátor nem működik. Ha az autón semmilyen “életjelet” nem látunk, akkor az meg kell nézni az akkumulátort.

3. Egyik napon jól indul, a másikon nem akar
Ha a probléma időszakos a következőt jelentheti: az akksi pólusai lazák, töröttek, korrodáltak.
Először nézzük meg a kábeleket, mivel azokat viszonylag könnyű ellenőrizni – szorosan illeszkednek, nincsen köztük hézag.

4. A hidegindítás nehézkes
Korai jele annak, hogy az akkumulátor élete fogy – amit a legtöbb ember figyelmen kívül hagy – hogy rendszeresen extra energiára van szükség a motor elindításához. De ne feledjük, ha tényleg hideg van kint, viszonylag normális, hogy az autó kicsit nehezebben indul reggel.

 

Kitől kérhetünk segítséget akkumulátor hiba esetén?

Sajnos az akkumulátor hiba miatt nem induló autó újraindítása nem egy emberes munka, így egyedül nem sokat tehetünk. Szükségünk lesz külső segítségre.

Ha bérautót használunk, hívjuk az autókölcsönző munkatársait, akik elmondják, mi a teendő, segítséget küldenek. Ha saját autót vezetünk, kérjünk segítséget a beindításhoz, majd keressünk fel egy autószervizt, ahol a szakemberek ki tudják cserélni nekünk a hibás akkumulátort.